NUTRITIE SANATATE

ATENŢIE! Acest aliment, folosit excesiv, duce la scăderea sistemului imunitar

Sodiul este un mineral esențial regăsit în numeroase alimente, uneori în mod natural, alteori adăugat sub formă de sare în procesul de gătire sau de procesare, atât pentru gust, cât și pentru conservare.

Sodiul joacă un rol esențial în funcția celulară a corpului, în controlul tensiunii arteriale și a altor mecanisme organice. În principiu, sodiul este important pentru echilibrarea nivelului de fluide din corp.

Cu toate că sodiul este important pentru sănătatea organismului, un consum excesiv este asociat cu anumite afecțiuni, printre care hipertensiune, boli cardiovasculare și pietre la rinichi.

Potrivit unui studiu1 recent, un consum ridicat de sodiu poate determina un proces nociv pentru organism, prin care celulele imune produc mai puțină energie. În contextul pandemic actual, când sistemul imunitar trebuie menținut în parametri optimi, acest fenomen poate fi îngrijorător.

Dacă până în prezent consumul în exces de sodiu a fost asociat în principal cu hipertensiune arterială și risc crescut de boli de inimă, studiul de față pune în evidență un alt prejudiciu pe care nivelul mărit de sare în sânge l-ar putea avea asupra sănătății corpului.

CITEȘTE ȘI: Îți place să mănânci sărat? Alimentele care te pot ajuta să eviți excesul nesănătos de sare

Efectele asupra sănătății ale consumului excesiv de sare

Deși un consum adecvat de sare contribuie la echilibrarea nivelului de fluide din organism și menține inima și sistemul nervos în bună funcționare, prea multă sare în dietă poate duce la creșterea tensiunii arteriale și la un risc mărit de deces prematur, scrie doc.ro.

Cercetările sugerează că un consum excesiv de sare poate duce la creșterea nivelului de sodiu în sânge, care ajunge să se acumuleze în corp și să cauzeze inflamație.

Deoarece celulele imune joacă un rol important în ceea ce privește răspunsul inflamator al corpului, consumul excesiv de sodiu poate afecta activitatea acestora. Așadar, pe lângă strategiile binecunoscute, și anume consumul adecvat de vitamina C, odihna și hidratarea corespunzătoare, este important să eviți consumul de sare în exces, pentru a evita riscul de boală.

Sarea poate perturba fluxul de oxigen către celule

Autorii acestui studiu, care a fost publicat în jurnalul Circulation, subliniază faptul că informații din trecut sugerează că o concentrație ridicată de sodiu în sânge poate afecta atât activarea cât și funcția celulelor care joacă un rol esențial în buna funcționare a sistemului imunitar. În baza acestor informații, care le-au servit drept bază de cercetare, oamenii de știință au încercat să înțeleagă cum și de ce are sodiul acest efect asupra celulelor imune.

Cercetătorii au reușit să demonstreze faptul că celulele imune sunt afectate în mod negativ de consumul excesiv de sodiu prin faptul că alterează modul în care acestea produc energie.

O descoperire a studiului constă în faptul că sarea poate inhiba o enzimă ce are o contribuție importantă în sistemul respirator, care determină ca celulele să utilizeze mai puțin oxigen. Acest lucru deteriorează sănătatea celulelor. Cu toate acestea, este important de notat că cercetătorii au examinat celulele în condiții in vitro, și nu pe subiecți umani.

Cercetătorii au analizat, de asemenea, și rezultatele a două studii clinice din trecut. Primul studiu clinic a evaluat efectele consumului de pizza, un fel de mâncare bogat în sodiu, asupra celulelor regăsite în sânge, care sunt direct legate de sistemul imunitar. Al doilea studiu a analizat efectele consumului unei tablete de sare în paralel cu o dietă tipic occidentală.

Rezultatele analizei asupra celor două studii sugerează că impactul negativ al consumului de sodiu apare chiar și după o singură masă bogată în sare, dar acestea nu sunt de lungă durată.

Cum poți reduce consumul de sare în exces?

Conform experților în sănătate, majoritatea persoanelor consumă aproximativ 2300 mg de sodiu pe zi, echivalentul unei lingurițe de sare. Anumite persoane au nevoie să limiteze consumul de sodiu din cauza problemelor de sănătate.

Cel mai mare contributor la excesul de sodiu din organism din dieta occidentală nu este însă sarea adăugată în mâncare de către consumator, ci sarea deja regăsită în mâncărurile din restaurant și din alimentele procesate.

Majoritatea persoanelor depășesc cu mult limitele recomandate de sare din cauza consumului de alimente procesate, alimente de tip fast food și produse conservate.

Sarea este un condiment extrem de utilizat de către populația largă. Cu toate acestea, există și alte metode de a-ți satisface pofta de sărat sau condimentat, fără a-ți expune organismul unui risc de boală.

Așadar, pentru a combate aportul în exces de sare, specialiștii recomandă să îți îndrepți atenția în special asupra alimentelor neprocesate, aflate în stare cât mai apropiată de cea naturală. În această categorie intră fructele și legumele proaspete, care conțin potasiu, un micronutrient ce poate echilibra aportul de sodiu în organism. De asemenea, este indicată limitarea consumului de alimente procesate.

Deși a dobândit o reputație proastă în trecut, monoglutamatul de sodiu este un condiment sigur pentru consum, care oferă o aroma similară mâncării, pentru persoanele care încearcă să limiteze consumul de sodiu. Monoglutamatul de sodiu conține de 2/3 mai puțin sodiu față de sarea de masă și poate reduce aportul de sodiu cu până la 40% la o masă, fără a sacrifica gustul mâncării. Cu toate acestea, și monoglutamatul de sodiu trebuie consumat în mod rezonabil.

CITEȘTE ȘI: Cum să îţi dai seama că consumi prea multă sare: Miturile care te influenţează fără să îţi dai seama

Pași ușor de urmat pentru a reduce aportul de sare

Iată, așadar, câteva sfaturi ușor de pus în aplicare pentru a scădea consumul de sare:

1. Atunci când iei masa la restaurant, solicită ca sosurile și amestecurile pentru salată să fie servite separat. Acestea conțin, de obicei, cea mai mare cantitate de sare și sunt bogate și în calorii. În felul acesta, poți controla tu aportul consumat.
2. Atunci când gătești acasă, optează pentru condimente cu un conținut scăzut de sodiu sau chiar fără sodiu, cum ar fi plantele aromatice sau pulberea de usturoi.
3. Evită carnea și mezelurile foarte sărate, precum și alte alimente procesate ce au un conținut ridicat de sare.
4. Spală alimentele conservate înainte de consum, pentru a elimina o parte din conținutul de sare.
5. Optează pentru supe gătite în casă, în locul celor conservate.

Este nevoie de mai multe studii clinice pentru a confirma dacă excesul de sodiu poate impacta în mod negativ sistemul imunitar. Cu toate acestea, cercetătorii consideră că limitarea consumului de sodiu poate susține sănătatea și spori calitatea vieții.

Comentarii: