SANATATE

Cum să ai grijă de cel mai important organ: Exercițiile care îți țin creierul ‘în formă’

Foto: providr.com

Atunci când îi oferi creierului tău experiențe noi, care combină simțurile fizice – văz, miros, auz, atingere și gust – cu cele emoționale, se creează mai multe conexiuni între diferitele părți ale creierului. Potrivit Reader’s Digest, acest lucru duce la producerea nutrienților naturali ai creierului de către nervii celulelor, îmbunătățind dramatic memoria și celulele înconjurătoare, făcându-le mai puternice și mai rezistente în fața efectelor îmbătrânirii. Încearcă aceste exerciții în timpul rutinei tale de dimineață sau pe parcursul zilei și vezi dacă au vreun efect.

Spală-te pe dinți cu mâna stângă, dacă ești dreptaci sau cu cea dreaptă, dacă ești stângaci

Cercetările au arătat că atunci când folosești partea opusă a creierului (cum e sugerat în acest exercițiu) poți avea parte de o creștere rapidă și substanțială a acelei părți a cortexului care controlează și procesează informațiile tactile de la mână.
Exercițiu pentru creier: Spală-te pe dinți cu mâna pe care o folosești de obicei mai puțin, neuitând să folosești aceeași mână când deschizi pasta de dinți și pui un pic din ea pe periuță.

Fă duș cu ochii închiși

Mâinile tale vor ”observa” probabil diferite texturi pe trupul tău pe care tu nu le poți ”vedea” trimițând mesaje înapoi creierului tău.
Exercițiu pentru creier: Încearcă să folosești simțul tactil (având grijă totuși să nu te opărești sau să te lovești). Localizează robinetele fără să te uiți, potrivind astfel apa, după care spală-te ținând ochii închiși în tot acest timp.

Schimbă ordinea activităților pe care le faci dimineața

Studii neurologice au arătat că o nouă responsabilitate antrenează o parte mare a cortexului, indicând un nivel ridicat al activității creierului în diferite zone ale acestuia. Această activitate descrește atunci când acea responsabilitate devine rutină și e făcută în mod automat.
Exercițiu pentru creier: Îmbracă-te imediat după ce ai luat micul dejun, plimbă câinele alegând un alt drum sau schimbă postul tv la care te uiți de obicei. Poți alege chiar să te uiți la un program pentru copii. Lucrul acesta îți va stimula creierul să observe lucrurile pe care de obicei le consideri de la sine înțeles fiind însă explorate în profunzime de copii.

CITEȘTE ȘI: Visul oricărei femei! Mănâncă MULT, NU face sport și… NU se îngrașă! Ce au descoperit cercetătorii

Cum scapi de durerile de cap: Trucurile pe care nu le ştiai până acum

Întoarce obiectele familiare cu susul în jos

Când lucrurile de pe biroul tău stau exact cum ar trebui, partea stângă a creierului tău le clasifică imediat, atunci când te uiți la ele, mutându-și atenția în altă parte. Când acestea sunt cu susul în jos, partea dreaptă a creierului intervine și încearcă să descifreze formele, culorile și felul în care toate se leagă împreună.
Exercițiu pentru creier: Întoarce cu susul în jos fotografii cu familia ta, ceasul de birou sau calendarul ilustrat.

Schimbă locul la masă

În majoritatea familiilor, fiecare are locul lui la masă. Adu-ți aminte că creierului tău îi priesc experiențele noi. Exercițiu pentru creier: Faceți schimb de locuri astfel încât să interacționezi cu altcineva, să vezi o altă parte a camerei sau chiar și felul în care ajungi acum la sarea și piperul de pe masă să fie diferit.

Fă o nouă conexiune cu nasul tău

Probabil că nu-ți mai aduci aminte când ai învățat să asociezi mirosul de cafea cu începutul unei zile. Cu toate acestea, asociind un miros nos, ca vanilia, portocala sau menta cu o activitate, vei alerta noi căi neurale.
Exercițiu pentru creier: Ține lângă patul tău, timp de o săptămână o sticluță ce conține un extras cu mirosul tău preferat. Imediat ce te trezești dimineața deschide-o, făcând același lucru când faci duș și când te îmbraci.

Deschide geamul de la mașină

Hipocampul, acea parte a creierului care procesează amintirile, este implicat în mod special în asocierea mirosurilor, sunetelor și imaginilor pentru a construi hărți mentale.
Exercițiu pentru creier: Încearcă să identifici mirosuri și sunete noi. Deschizând geamul de la mașină asiguri material proaspăt acestor circuite. Sau pur și simplu ieși la o plimbare.

CITEȘTE ȘI: Arsuri la stomac? Iată ce TREBUIE să eviți!

Consumul zilnic de nuci previne ACEASTĂ boală necruțătoare!

Joacă-te cu monede

Creierul nostru se bazează, în mod regulat, pe detalii vizuale pentru a diferenția lucrurile, obiectele. Atunci când folosim simțul tactil pentru a identifica mici diferențe, crește activarea în zonele corticale care procesează informațiile tactile și duce la întărirea sinapselor. (În mod asemnător, adulții care și-au pierdut vederea învață să distingă literele Braille datorită creierului care dedică mai multe căi pentru procesarea atingerilor fine.)
Exercițiu pentru creier: Umple locul unde ții paharul în mașină cu monede. Când stai la semafor, încearcă să determini numai prin atingere, ce fel de monede sunt. Sau poți încerca acest lucru în timp ce te plimbi, asigurându-te că ai destule monede în buzunar.

Joacă 10 lucruri

Forțându-ți creierul să se gândească la diferite alternative ale lucrurilor de zi cu zi îți va ajuta creierul să fie puternic. Exercițiu pentru creier: Cineva îți dă un obiect obișnuit și tu trebuie să te gândești ce alte 10 lucruri ar putea fi. De exemplu: O paletă de muște poate fi o rachetă de tenis, o crosă de golf, un evantai, un băț de ștafetă, un băț de tobă, o vioară, o lopată, un microfon, o bâtă de baseball sau o vâslă.

Scanează ce vezi la supermarchet

Magazinele au cele mai profitabile lucruri plasate la nivelul ochiului. Astfel că atunci când faci cumpărături nu ai cum să vezi toate lucrurile.
Exercițiu pentru creier: Oprește-te pe orice culoar și uită-te la rafturi, de sus până jos. Dacă observi ceva nou, ce nu ai mai remarcat până acum, ia-l, citește ce ingrediente conține și gândește-te la el. Nu e nevoie să îl cumperi pentru a beneficia de ceva după urma lui. Ți-ai schimbat rutina și ai avut parte de ceva nou.

CITEȘTE ȘI: DIFERENȚA dintre ceapa albă și ceapa roșie. Care este mai sănătoasă?

Aceasta este băutura-minune: Îţi întăreşte imunitatea şi te salvează de boli grave

Implică-te într-un proiect artistic împreună cu alți oameni

Arta activează părțile non-verbale și emoționale ale cortexului cerebral. Atunci când creezi artă, folosești părți ale creierului tău care sunt interesate de forme, culori și țesături.
Exercițiu pentru creier: roagă pe fiecare dintre cei cu care faci acest proiect să deseneze ceva specific unei teme, cum ar fi un anotimp, o emoție sau un eveniment.

Realizează mai multe legături sociale în timpul zilei tale

Cercetările au demonstrat de nenumărate ori că deprivarea socială are profunde efecte negative asupra abilităților cognitive.
Exercițiu pentru creier: Îți este sete? Cumpără mai degrabă ceva de băut de la o persoană decât de la un automat de băuturi.

Citește diferit

Când citim cu voce tare sau când ascultăm pe altcineva citind, folosim circuite diferite ale creierului decât atunci când citim în mintea noastră.
Exercițiu pentru creier: Citește cu voce tare împreună cu un prieten sau cu partenerul/partenera ta, alternând rolurile de cititor și ascultător. Ar putea ca procesul de citire al unei cărți să fie încet, dar faptul că petreceți un timp de calitate împreună poate fi un bonus.

Servește mâncăruri cu care nu ești familirizat

Sistemul tău olfactiv poate distinge milioane de mirosuri prin activarea combinațiilor unice de receptori din nasul tău. Există o legătură directă către centrul emoțional al creierului tău, astfel că mirosurile noi pot evoca sentimente și asocieri neașteptate.
Exercițiu pentru creier: Alege să mănânci un fel de mâncare diferit de cel tradițional românesc cu ingrediente pe care le cunoști mai puțin.

DistribuieShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on Pinterest