SANATATE

Insomnia pentru cei de vârstă mijlocie: Ce indică acest lucru despre starea creierului

Studiul Helsinki Health Study de la Universitatea din Helsinki a investigat dezvoltarea simptomelor de insomnie la mijlocul vieții și efectele acestora asupra memoriei, capacității de învățare și concentrării după pensionare. Perioada de urmărire a fost de 15-17 ani.

Potrivit studiului, simptomele de insomnie pe termen lung și funcționarea cognitivă mai slabă ulterioară au o legătură clară.

„Constatările indică faptul că simptomele severe de insomnie au fost asociate cu o funcție cognitivă mai proastă în rândul celor care au beneficiat de pensie legală”, spune cercetătorul doctoral Antti Etholén, descriind rezultatele studiului.

De asemenea, studiul a constatat că problemele de memorie, precum și problemele legate de capacitatea de învățare și de concentrare au crescut pe măsură ce simptomele de insomnie se prelungeau.

CITEȘTE ȘI: Ce să NU faci înainte de culcare dacă suferi de insomnie

Dormiți bine deja la vârsta mijlocie

Cercetările anterioare au arătat că există o serie de mecanisme care pot explica modul în care somnul poate afecta funcționarea cognitivă. Ceea ce face ca studiul publicat recent să fie excepțional este perioada lungă de urmărire a simptomelor de insomnie.

Printre altele, studiul a demonstrat că, dacă simptomele de insomnie s-au atenuat de-a lungul anilor, s-a constatat că funcționarea cognitivă era mai bună și la vârsta pensionării, în comparație cu problemele care persistau.

Potrivit cercetătorilor, simptomele de insomnie de lungă durată ar trebui să fie considerate ca factori de risc pentru o funcționare cognitivă deficitară.

Tratează insomnia

„Pe baza constatărilor noastre, ar fi justificată o intervenție timpurie care să abordeze simptomele insomniei sau măsuri care vizează îmbunătățirea calității somnului”, spune profesorul Tea Lallukka.

Există multe modalități de îmbunătățire a calității somnului, inclusiv regularitatea ritmului de somn, temperatura și luminozitatea corespunzătoare a mediului de dormit, precum și momentul optim al exercițiilor fizice, al consumului de cafea și al alimentației.

CITEȘTE ȘI: Patru carențe de vitamine care duc la un somn agitat, întrerupt sau chiar la insomnie

Cu toate acestea, Lallukka consideră că sunt încă necesare studii de intervenție pentru a stabili efectele măsurilor în sprijinul unui somn bun.

„În cadrul unor studii ulterioare, ar fi interesant să se facă mai multă lumină, de exemplu, dacă tratamentul insomniei poate, de asemenea, să încetinească dezvoltarea tulburărilor de memorie”, spune Lallukka. Ea subliniază faptul că în studiul de față au putut fi luate în considerare doar simptomele de memorie auto-raportate.

Comentarii: