NUTRITIE SANATATE

Sarea în bucate? Nu se poate fără, dar oare ştiţi la ce pericole ne expunem când o consumăm fără măsură?

Foto: thealternativedaily.com

Sarea este, fără urmă de îndoială, un ingredient absolut necesar pentru sănătatea organismului. Doar că, de cele mai multe ori, conştient şi, mai ales, inconştient ceea ce introducem zilnic în corpul nostru este prea mult în comparaţie cu necesităţile noastre. Prea mult şi prea prost, am putea să spune, doar dacă ne gândim că majoritatea alimentelor de pe rafturile magazinelor, inclusiv cele considerate dulci, conţin sare, astfel că ajungem să consumăm exagerat. Ceea ce duce inevitabil la… probleme.

Excesul de sare (mai mult de 4-5 grame pe zi) afectează în mod negativ întregul organism, susţin specialiştii în ziarul Click. Se depune în oase, articulaţii, rezultând afecţiuni reumatismale, retenţie de apă, fapt care împiedică eliminarea normală a toxinelor. În plus, sarea în exces din diverse alimente duce la distrugerea enzimelor şi vitaminelor din compoziţia acestora.

Citeşte şi: Care este cea mai bună BRÂNZĂ din lume

Ce spun nutriţioniştii

Sarea poate îngroşa arterele şi poate afecta integritatea endoteliului, aflat între sânge şi ţesuturile care îl înconjoară. Deteriorarea acestuia favorizează apariţia aterosclerozei şi, prin urmare, poate provoca formarea de plăci în vasele de sânge. Un exces de sare compromite şi funcţia renală”, explică nutriţionistul italian Gianluca Mech pentru respectivul ziar.

Tot sarea e unul dintre principalii inamici ai siluetei. Consumul excesiv favorizează retenţia de apă şi formarea edemelor. Mai mult, sarea stimulează pofta de mâncare: cu cât e mai sărat un fel de mâncare, cu atât vrei mai mult să îl consumi. Prin urmare, sarea poate fi, chiar şi indirect, responsabilă pentru creşterea în greutate”, adaugă Gianluca Mech.

Citeşte şi: Vrei să nu mai ai probleme cu tensiunea arterială: Consumă fructul minune

Ştiţi care este cantitatea ideală?

Fac pariu că nu aţi stat să vă gândiţi niciodată cam câtă sare e permis să consumăm, pentru buna funcţionare a organismului. De aceea, vă spun acum ceea ce zic experţii: cantitatea de sare recomandată pentru un adult este de 2,3 g pe zi. Adică, fix o linguriţă. Pentru persoanele de peste 51 de ani, aportul de sodiu nu trebuie să depăşească 1,5g pe zi.

În realitate mâncăm însă cel puţin 4 g pe zi. Şi, din păcate, chiar şi copiii consumă mult prea multă sare, care se găseşte din belşug în gustări precum popcorn, pizza, chips şi cartofi prăjiţi. Trebuie să avem în vedere că şi alimentele considerate dulci, precum deserturile, conţin sare.

Simptomele unui consum prea mare de sare

  • Îţi e mereu sete. Acesta este primul semn că ai mâncat prea multă sare. Organismul nostru are nevoie de apă pentru a restabili nivelul optim de sodiu.
  • Pietrele la rinichi. Consumul excesiv de sare creşte nivelul calciului în urină, ceea ce predispune la formarea de pietre.
  • Ai tensiunea ridicată. Dacă suferi de hipertensiune, una dintre cauze poate fi consumul prea mare de sare. Aceasta creşte volumul sângelui din organism, care pune presiune pe inimă şi pe artere.
  • Ai mâinile şi picioarele umflate, te simţi balonat, urinezi mai puţin. E semn că ai retenţie de apă.

Citeşte şi: Tipurile de MIERE şi indicaţiile terapeutice pentru fiecare în parte

Ce tip de sare găseşti în magazine

  • Sarea de Himalaya. Potrivit nutriţionistului Marilena Oprişanu, aceasta ar fi cea mai sănătoasă. Are în compoziţie iod natural şi conţine peste 80 de minerale. Are putere de sărare mai mare, astfel că automat vei pune mai puţină în mâncare, prin urmare, vei consuma mai puţin sodiu.
  • Sarea de mare. Şi ea conţine minerale, însă trebuie să o cumpărăm sub formă de cristale ca să fim siguri că nu a fost procesată sau rafinată. Totuşi, cantitatea ei de sodiu nu e redusă.
  • Sarea fină de masă. Prin procesul de rafinare îşi pierde mineralele. Apoi, de multe ori, se folosesc metode chimice de albire şi prelucrare. Dacă este foarte albă înseamnă că a fost procesată.
  • Sarea grunjoasă. Este cea care se extrage din mine de sare. Ne dăm seamă că e naturală după culoarea uşor gri.
  • Sarea iodată. Dacă este iodată natural, fără adaos de iod sintetic, e bună. Iodul este necesar organismului, ajutând la formarea hormonilor glandei tiroide.
  • Sare neiodată. Se consumă doar dacă medicul o recomandă în mod deosebit, deoarece deficienţa de iod poate duce la un metabolism leneş, la formarea guşei, la apatie, păr şi piele uscate”.

sursa: click.ro

Comentarii: