NUTRITIE SANATATE

Zahărul este eternul „acuzat”, dar cunoaşteţi toate secretele îndulcitorilor? Iată ce păcătoşi sunt şi înlocuitorii artificiali şi ce să reţineţi despre îndulcitorii naturali

Că zahărul în exces şi regulat, face ravagii în organism, am tot scris. Şi probabil, când poftiţi la o gogoaşă sau la o pralină, vi se spune că îngraşă, că dă dependenţă, că vă face cel mai mare rău, că are efecte negative asupra aparatului cardiovascular şi asupra pancreasului.

Din ce în ce mai mulţi oameni caut şi alternative, iar piaţa are resurse. De la îndulcitori naturali, până la cei artificiali, doar că e bine să aflaţi direct de la specialişti care este diferenţa.

Citeşte şi: De ce românii sunt cei mai mari consumatori de zahăr din Europa. Care sunt consecințele

Îndulcitorii naturali, tot ceea ce trebuie să ştiţi

Adevăratul beneficiu al acestor îndulcitori îl constituie caracterul non-toxic al acestora în comparaţie cu zahărul, care afectează majoritatea organelor vitale, inclusiv creierul.

Trebuie să reţineţi că, deşi majoritatea îndulcitorilor naturali sunt benefici pentru sănătate, aceştia au în general un conţinut caloric mare, care nu vor fi de ajutor dacă vreţi să urmaţi o dietă pentru a scăpa de kilogramele nedorite.

  • Stevia. Această plantă originară din America de Sud ajută la reducerea tensiunii arteriale şi a nivelului de glucoză din sânge, dar şi a nivelului de insulină după masă.
  • Mierea. Este un aliment bogat în calorii, care trebuie consumat cu moderaţie dacă ţineţi la siluetă. În schimb, are calităţi nutritive excelente, e bogată în vitamine, minerale, antioxidanţi şi enzime uşor asimilabile. Datorită proprie-tăţilor ei antimicrobiene, antivirale, antiparazitare, antiinflamatoare, antioxidante, mierea e considerată un adevărat medicament universal.
  • Siropul de arţar. Bogat în minerale şi vitamine, cu proprietăţi energizante şi purificatoare, are mai puţine calorii decât mulţi alţi îndulcitori naturali.
  • Tagatoza. E un îndulcitor extras din lapte, deci are o sursă „naturală”, dar în realitate este un zahăr „modificat”. “Este mai puţin dulce decât zaharoza, dar are mult mai puţine calorii şi nu are impact asupra glicemiei. Doza maximă care nu trebuie depăşită este de 50 g pe zi, pentru a evita efectul laxativ. De fapt, tagatoza este metabolizată de organism ca o «fibră», prin urmare, stimulează tranzitul intestinal”, explică nutriţionistul Gianluca Mech, pentru Click! Sănătate.

Citeşte şi: Care sunt CELE MAI SIGURE recipiente de plastic în funcție de CODURILE inscripționate

Îndulcitorii artificiali, atenţie, pot fi cancerigeni!

Cum era şi firesc, o alternativă pentru zahăr sunt şi înlocuitorii lui artificiali. În general, sunt folosiţi atunci când e vorba de o cură de slăbire sau când vreţi să vă menţineţi supli, deoarece au calorii foarte puţine sau deloc.

Doar că în toate cazurile, puterea nutriţională este zero, nici nu dau plus de energie. Pot avea, în schimb, un impact asupra metabolismului şi a producţiei de insulină. Utilizarea lor nu este recomandată până la vârsta de trei ani şi în timpul sarcinii şi alăptării. De asemenea, sunt savanţi care au făcut o legătură între consumul de îndulcitori şi bolnavii de cancer şi susţin că riscurile sunt mai mari pentru cei care apelează regulat, frecvent şi consumă în exces aceşti îndulcitori!

  • Aspartamul. E cel mai cunoscut şi cel mai răspândit printre îndulcitori artificiali, poate produce rareori reacţii adverse la persoane deosebit de sensibile, cum ar fi dureri de cap, greaţă, vărsături şi dureri abdominale. Se pot consuma până la 40 mg/kg corp pe zi.
  • Sucraloza. Este un derivat al zaharozei, de 600 de ori mai dulce şi cu zero calorii. Doza care nu trebuie depăşită este de 5 mg/kg corp. Ca şi aspartamul, consumată în cantităţi mari poate fi cancerigenă.
  • Acesulfamul K. Este unul dintre cei mai puţin dăunători, deoarece nu e metabolizat de organism şi este eliminat cu urina. Doza maximă recomandată e de de 9 g per kg corp.

Comentarii: